Villkor

OM ELEKTRONIK24

Företaget har sitt säte i Kungsbacka. Organisationsnummer: 559334-2701. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@elektronik24.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

BESTÄLLNING
När du slutfört din beställning i kassan skickas ett automatiserat meddelande till din e-postadress om att vi mottagit din order som inte anses som juridiskt bindande från vår sida förrän vi har kontrollerat ordern och du har fått din leveransbekräftelse. I meddelandet finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i meddelandet ska du omedelbart kontakta vår kundtjänst. Vi ingår endast avtal med myndiga personer, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person.

PRISER OCH BETALNING
Varje vara anges i SEK inklusive 25% moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

BETALSÄTT
Vi använder Svea som betalsätt. Mer information om Sveas villkor hittar ni här.

LEVERANSER
Våra normala leveranstider är 2-6 vardagar (förlängt under högsäsong).

Observera att beställningar som är gjorda på helgdagar skickas tidigast första vardagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå kan du kontakta oss på e-postadressen: info@elektronik24.se

EJ UTHÄMTADE PAKET
Ej hämtade varor returneras till oss eller till våra leverantörer. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift för närvarande 195 kr för paket med ett varuvärde under 500 kr. För ej utlösta paket med ett varuvärde över 500 kr förbehåller vi oss rätten att debitera upp till 395 kr för att täcka uppkomna kostnader. Tänk därför på att hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket har ankommit till postombudet.

TRANSPORTSKADOR
Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället bör du påpeka detta till transportören innan underskrift, och även kontakta oss dagen du tagit emot varan. Om detta ej uppfylls så kan vi inte garantera att fraktbolaget kompenserar dig för skadan.

OBS, detta skall ej förväxlas med den lagstadgade reklamationsrätten på 3 år.

ÅNGERRÄTT
Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr.

B2B
- Ångerrätt
Elektronik24 tillämpar inte ångerrätt eller öppet köp vid B2B-handel.

- Reklamation
Du har givetvis rätt att reklamera defekta varor. kontakta oss på info@elektronik24.se utan dröjsmål från att du upptäckt felet.

ÅNGERRÄTTEN GÄLLER INTE VID:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig (t.ex. in-ear hörlurar, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor, fotbad, matberedningsprodukter och andra liknande produkter).
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig (tex DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel).
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt (tex abonnemang)

- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
- Om produktens originalförpackning saknas eller har skador.
- Om tillbehör till produkten saknas.

VÄRDEMINSKNING:
Du kan komma att behöva kompensera Elektronik24 för varans värdeminskning om du använt den mer än du behövt för att kunna fastställa dess egenskaper och funktion och detta påverkat varans värde.

NÄR DU UTNYTTJAT DIN ÅNGERRÄTT:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda produkten, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. För att nyttja din ångerrätt behöver du meddela Elektronik24 skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit beställningen. Detta skall göras till vår kundtjänst på mailadress info@elektronik24.se. Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når Elektronik24 oskadd. Observera att frakten från leverantören till dig är subventionerad och därför kan returfrakten bli dyrare.

Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Elektronik24 rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning utifrån vår bedömning. Vi rekommenderar dig därför att alltid returnera produkten och tillbehör komplett i orginalkartong och i nyskick.

Använd en frakttjänst som är spårbar och erbjuder utkörning till vår returadress. Elektronik24 kommer inte att hämta ut försändelser som levereras till ombud eller mot postförskott och ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud. Vi rekommenderar att du alltid spara kvittensen som du får från frakttjänsten.

Har du frågor kan du återkomma till oss så hjälper vi dig.

ÅTERBETALNINGSSKYLDIGHET
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala för returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Som regel återbetalas köpeskillingen via det betalsätt som användes vid köpet.

RETURER
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända tillbaka den till oss.

PRODUKTINFORMATION
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

ANSVARSBEGRÄNSNING
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

GARANTIER
När du handlar hos oss på Elektronik24 har du 2 års garanti på de flesta produkter i sortimentet. Om tillverkaren har lämnat en längre garanti erbjuds du den samma garantin. Tänk på att förbrukningsvaror samt tillbehör som t.ex. batterier och laddare kan ha en kortare garantilängd. På dessa följer vi tillverkarens anvisningar som kan vara kortare än ett år.

Garantin gäller för funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Fel som uppstått vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende omfattas inte av garantin. Garantin täcker ej heller så kallade handhavandefel, vilket inkluderar felaktig inställd produkt eller olycksskador, till exempel tappskadad display på en mobiltelefon, fuktskada eller mjukvarufel. För oss som återförsäljare är det i många fall svårt att avgöra ifall ett visst fel täcks av garantin. Därför använder vi oss uteslutande av auktoriserade serviceverkstäder för att du som kund skall få bästa möjliga service.

Om du skulle få problem med en produkt inom garantitiden kan produkten skickas för garantikontroll hos verkstad. En garantiservice har en ledtid på 2-3 veckor och resulterar ofta i att produkten repareras eller byts ut.

Om varan täcks av garanti eller reklamationsrätten utförs reparationen gratis. Om varan inte täcks av garanti eller reklamationsrätt alternativt att fel ej kan konstateras, kan det förekomma kostnader för dig som kund i samband med undersökning och eventuell reparation.

Om du behöver lämna in din produkt för reparation är det viktigt att du säkerhetskopierar innehållet innan produkten skickas för reparation. Elektronik24 kan inte garantera att innehållet är kvar efter reparationen.

REKLAMATION
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@elektronik24.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet, och bild på felet om möjligt. Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

SERVICE
När din produkt är i behov av service är det bästa och snabbaste sättet att direkt kontakta tillverkaren som har auktoriserade tekniker som har kunskap om just din produkt. I många fall kan problemet lösas via telefon utan att du behöver skicka iväg din vara. Om felet är av sådan art att felet inte kan avhjälpas via supporten så får du information om hur du skall gå till väga för att skicka in produkten för garantiservice.

COOKIES
Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personliga uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

PERSONUPPGIFTER
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post info@elektronik24.se

ÖVRIG INFORMATION
Beröm eller klagomål tas med tacksamhet emot via vår kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till den bästa möjliga lösningen på det som inträffat.